Extranätet – Frågor och svar
Här hittar du frågor och svar som berör Extranätet
Min bricka har gått sönder/jag har tappat den, vad gör jag?
Berätta för din närmaste chef så beställer vi en ny.
Hur lång tid tar det innan jag får min bricka?
Från att du klarat alla dina provdelar tills att att du får brickan är det ca två veckor.
Hur går ett certifieringsprov till?
Efter utbildning blir inbokad till provtillfälle ca. två veckor efter. Provet består av tre delar. A- och B-delarna är nationella delar bestående av 10 respektive 20 frågor. Du har 30 minuter på dig att utföra dessa. C-delen är lokal del bestående av 20 frågor där du har 60 minuter på dig
Hur går en förarcertifiering till?
Förarcertifieringen består av tre delar. En heldagsutbildning som Länstrafiken håller i, självstudier och prov.
Jag har inte fått någon uniform, vad ska jag göra?
Du ska få din uniform av din arbetsgivare, prata med din närmaste chef.
Varför måste jag ha uniform på mig?
I avtalet mellan det trafikföretag du jobbar för och länstrafiken står det hur din uniform ska se ut.
Anledningen till att du ska ha uniform är
- Du får ett bättre juridiskt skydd om du blir attackerad på jobbet (våld mot tjänsteman)
- Föraryrket får en högre status
- Du ser snygg och professionell ut
- Resenären får det enkelt att se vem som är förare
- Alla förare har likadana uniformer för att resenären ska känna att de möter länstrafikens förare. Ni är våra största "varumärkesbärare".
Jag har inte fått någon Handbok - regler och priser. Vad gör jag?
Jobabr du som bussförare ska du få din handbok från Connect Bus. Prata med din närmaste chef.
Handbok - regler och priser uppdateras en gång om året, i dec/jan.
Varför har föraruniformen Länstrafiken Kronobergs logotyp?
Oavsett vilket trafikföretag som kör fordonet så ska kunden få samma upplevelse, att de möter länstrafiken när de stiger ombord i fordonet.
Vem bestämmer vilka bussar/bilar som ska användas?
All trafik upphandlas enligt lag. Länstrafiken har krav på vissa saker, exempelvis antal säten, drivmedel eller vilken färg fordonet ska ha. Det är sedan upp till trafikföretagen som vunnit upphandlingen att köpa in fordon som matchar upphandlingskraven. Det är trafikföretagen som sedan äger alla fordon.
Hur många tidtabellsskiften är det varje år?
Vi har tre större tidtabellsskiften varje år, juni, augusti och december. Två gånger per år justerar vi även tidtabellen, oftast runt sportlov och höstlov.
Hur felanmäler jag försäljningsutrustning som återförsäljare?
Felanmäl till Länstrafiken Kronobergs Kundcenter på 0771-76 70 76
Hur felanmäler jag biljettutrustning på tåget?
Rutinen för felanmälan är olika beroende på sträcka och operatör. Prata med din närmaste chef om du är osäker på hur du ska hantera felanmälningar.
Hur felanmäler jag försäljningsutrustning på bussen?
Du felanmäler till Trafikledningen. De kommer i sin tur felanmäla via länstrafikens ärendesystem så att felet kommer till rätt person/avdelning.
Jag har ett tips på något jag vill läsa om i Entreprenörsnyhetsbrevet, vad gör jag?
Vad kul!
Du får gärna skicka dina tankar via vårt kontaktformulär här på Extranätet eller maila extranet@lanstrafikenkron.se
Hur lämnar jag en synpunkt enklast?
Antingen ger dina synpunkter och förslag till din närmaste chef/depåansvarig eller så kan själv skicka in dem här på Extranätet.
Hur många rullstolar får plats i en buss?
Det beror på vilket fordon, i en vanlig regionbuss (49-57 säten) får endast en (1) rullstol plats.
I mindre fordon (18-22 säten) med bakgavellyft kan 2-3 rullstolar få plats, detta reducerar dock kapaciteten med en sätesrad eller två.
Kontakta vår trivselbusskontakt om du är osäker på vad du behöver för hjälpmedel.
Hur liten får en grupp vara för att kunna göra en trivselbussresa?
Det måste vara minst två brukare och en personal.
Hur lång framförhållning måste man ha vid bokning av resa?
Du måste boka er trivselbussresa minst 10 arbetsdagar i förväg.
Fler frågor och svar om Trivselbussar
Jag har en pappersbiljett och/eller taxikvitto. Till vilken adress ska dessa skickas?
Har du rest med pappersbiljett och/eller söker ersättning för taxi ska dessa biljetter/kvitton skickas in i original. Posta kostnadsfritt till följande adress för att vi ska kunna behandla din ansökan. Det är viktigt att du anger ditt ärendenummer som du fick när du skrev in din ansökan
Länstrafiken Kronoberg
Svarspost
20377438
351 12 Växjö
Hur ofta går Linnéan till Karlskrona?
Linnéan går två gånger tur och retur varje dag.
Hur beställer jag min resa med Linnéan?
Du beställer din resa hos Serviceresor senast kl. 16.00 vardag före resdag på tel. 0775-77 77 00. Behöver du anslutningsresa med servicebil, beställer du detta samtidigt.
Återresan från Lund och Malmö sker med samma buss. Du måste alltid beställa hemresa från Lund eller Malmö via Serviceresor tel. 0775-77 77 00.
Är skolbiljetten personlig?
Ja, skolbiljetten är personlig och får inte lånas ut.