Ansök om förseningsersättning
Har din resa blivit försenad eller inställd? Ansök om förseningsersättning online.
Ibland går det inte som man tänkt sig, och tåget eller bussen kan bli försenad eller inställd. Då kan du ansöka om förseningsersättning. Förseningsersättning innebär att du kan få ersättning för din resa.
Beroende på längden på din försening betalas olika ersättning ut.
Om förseningen till din slutdestination är 20 minuter eller mer, men mindre än 40 minuter, har du rätt till följande ersättning:
Om förseningen till din slutdestination är 40 minuter eller mer, men mindre än 60 minuter, har du rätt till följande ersättning:
Om förseningen till din slutdestination är 60 minuter eller mer har du rätt till följande ersättning:
Observera att andra resevillkor gäller när du reser med en Resplus-biljett.
Har du köpt din biljett av Länstrafiken Kronoberg så ansöker du om förseningsersättning hos oss.
Våra försäljningskanaler:
Du måste skicka in din ansökan senast två månader från den dagen förseningen inträffade.
Du ansöker om ersättning på länken längre ner. Vill du ha hjälp att fylla i din ansökan så kan du kontakta vårt kundcenter så hjälper vi dig.
Har du köpt din biljett hos något annat länsbolag så ska du ansöka om förseningsersättning hos det länsbolag där du har köpt din resa.
Ansök om förseningsersättning hos det länsbolag där du köpt biljetten.
Har du köpt biljett i biljettautomat i Danmark så ansöker du hos Skånetrafiken.
Då ansöker du hos det län där du började din resa, se ovan.
Har du en Resplus-biljett så ansöker du hos Resplus, du hittar länk längre ned på sidan.
När du reser med en Resplus-biljett kan du känna dig trygg med att alla trafikföretag som använder Resplus samarbetar för att lösa eventuella problem som kan uppstå under din resa. Om en anslutning inte fungerar som planerat, finns en kom-fram-garanti. Det betyder att din Resplus-biljett ombokas kostnadsfritt till nästa möjliga förbindelse, så att du kommer fram till din destination.
Det finns inte någon särskild ersättning för förseningar utöver det som regleras enligt svensk lag och EU:s passagerarförordningar. Ersättning för förseningar bedöms per delsträcka, med undantag för långa tågsträckor över 150 km. Du kan läsa mer om Resplus resevillkor på länken längre ner.
Vid utbetalning med värdekod ökar ersättningen med 10 %, dock minst 25 kronor. Har du en periodbiljett värderas resans pris till enkelbiljettspriset.
Reser du med taxi så ersätter vi dig för taxiresans pris. Högsta ersättningsbeloppet är 1 470 kronor vid kontant utbetalning. Väljer du utbetalning av ersättningen i form av värdekod ökar ersättningen med 10 %. Du måste skicka in taxameterkvitto i original. Handskrivna taxikvitton eller kontokortskvitton godkänns ej.
Reser du med bil så ersätter vi din resa enligt Skatteverkets regler för milersättning. Högsta ersättningsbeloppet är 1 470 kronor vid kontant utbetalning. Väljer du utbetalning av ersättningen i form av värdekod ökar ersättningen med 10 %.
Ersättningsresa med annan transport
Reser du med annan transport så ersätter vi dig för din resa. Högsta ersättningsbeloppet är
1 470 kronor vid kontant utbetalning.
Ersättning utbetalas inte vid störning som är informerad tre (3) dygn i förväg.
Trafikinformation ges på vår hemsida under Trafikläge, och/eller via annonser och hållplatsanslag.
Vi ersätter inte följdkostnader som flygbiljetter, missade läkarbesök, förlorad arbetsinkomst eller liknande.
Har din resa blivit försenad eller inställd? Ansök om förseningsersättning online.
Du som är berättigad förseningsersättning kan få den utbetalad som en värdekod. Du får 10 % mer värde om du väljer värdekod. Värdekoden kan du använda för köp av biljetter på Mitt konto eller i en reseappen med registrerat mobilnummer.
För att kunna använda värdekoden behöver du vara registrerad användare på Mitt konto eller ha registrerat ditt mobilnummer i reseappen.
Så gör du för att använde värdekoden på Mitt konto:
Värdekoden kommer omvandlas till kundkassa som du kan använda för att köpa biljetter med.
Så gör du för att använde värdekoden i reseappen:
Värdekoden kommer omvandlas till kundkassa som du kan använda för att köpa biljetter med.
Har du rest med pappersbiljett och/eller söker ersättning för taxi ska dessa biljetter/kvitton skickas in i original. Posta kostnadsfritt till följande adress för att vi ska kunna behandla din ansökan. Det är viktigt att du anger ditt ärendenummer som du fick när du skrev in din ansökan
Länstrafiken Kronoberg
Svarspost
20377438
351 12 Växjö
Söker du ersättning för en Resplus-biljett gör du det via följande länk: https://forseningsersattning.resplus.se/?id=255
Har du köpt biljett i reseappen behöver du ange biljettnummer när du skickar in din förseningsersättning.
Biljettnumret hittar du "på baksidan" av din appbiljett.
Ta fram aktuell biljett, klicka på gröna pilen på höger sida. Biljettnumret består av 24 tecken och börjar med en #.
Exempelvis # AB12 CD23 EF56 JK78 LM91 NO57
Du kan välja om du vill få ersättningen i form av en Värdekod att använda i Länstrafiken Kronobergs app eller Mitt konto.
Om du vill få pengar tillbaka så görs det via utbetalningssystemet SUS.
Sus är Swedbanks utbetalningssystem och det system vi använder oss av för kontant utbetalning till bankkonto.
Länstrafiken Kronoberg ersätter inga följdkostnader som kan uppstå vid en försening. Detta innebär att du inte kan få ersättning för till exempel missade evenemangsbesök, missad anställningsintervju eller förlorad arbetsinkomst.
Vi ersätter inte heller nya biljetter till exempel för missad anslutning med flyg.
Vi handlägger ditt ärende så fort som möjligt men beroende på ärendets karaktär och omfattning kan det ta upp till 30 dagar.
Har du köpt din biljett hos oss ansöker du här på vår hemsida, klicka här för att komma till ansökan.
Har du köpt din biljett hos ett annat länsbolag så ska du ansöka hos dem.
Har du börjat din resa i Danmark så ska du ansöka hos Skånetrafiken.