Ansök om förseningsersättning
Har din resa blivit försenad eller inställd? Enklast ansöker du om förseningsersättning online.
Ibland går det inte som man tänkt sig, och tåget eller bussen kan bli försenad eller inställd. Då kan du ansöka om förseningsersättning.
Förseningsersättning innebär att du kan få ersättning om din resa blir försenad eller inställd.
Du kan ansöka om ersättning här på hemsidan eller fylla i en blanketten och skicka den till Länstrafiken Kronoberg. Du måste skicka in din ansökan senast två månader från den dagen förseningen inträffade.
Om du drabbas av försening till slutdestinationen med 20 minuter eller mer, men mindre än 40 minuter, har du rätt till följande ersättning:
Om du drabbas av försening till slutdestinationen med 40 minuter eller
mer, men mindre än 60 minuter, har du rätt till följande ersättning:
Om du drabbas av försening till slutdestinationen med 60 minuter eller
mer, har du rätt till följande ersättning:
Ersättning utbetalas inte vid störning som är informerad tre (3) dygn i förväg.
Trafikinformation ges på länstrafikens hemsida under trafikinformation, och/eller annonser, hållplatsanslag.
Du som är berättigad förseningsersättning kan välja att få den utbetalad som en värdekod. Värdekoden kan du använda för köp av biljetter på Mitt konto eller i en reseappen med registrerat mobilnummer.
För att kunna använda värdekoden behöver du vara registrerad användare på Mitt konto eller ha registrerat ditt mobilnummer i reseappen.
Mitt konto
Värdekoden kommer omvandlas till kundkassa som du kan använda för att köpa biljetter med.
Reseappen
Värdekoden kommer då omvandlas till kundkassa som du kan använda för att köpa biljetter med.
Har du köpt din biljett i ett annat län, eller ett annat läns reseapp?
I så fall ansöker du om förseningsersättning hos det trafikföretag där du har köpt din resa.
Har du drabbats av försening och har en Resplus biljett, gör du din ansökan om ersättning via länken nedan:
Om en kund blir försenad på sin resa mellan Österport och Sverige, ska den vända sig till Skånetrafiken för att ansöka om förseningsersättning. DSB kommer inte längre hantera dessa ärenden.
Har din resa blivit försenad eller inställd? Enklast ansöker du om förseningsersättning online.
Har du rest med pappersbiljett och/eller söker ersättning för taxi ska dessa biljetter/kvitton skickas in i original. Posta kostnadsfritt till följande adress för att vi ska kunna behandla din ansökan. Det är viktigt att du anger ditt ärendenummer som du fick när du skrev in din ansökan
Länstrafiken Kronoberg
Svarspost
20377438
351 12 Växjö
Söker du ersättning för en Resplus-biljett gör du det via följande länk: https://forseningsersattning.resplus.se/?id=255
Sus är Swedbanks utbetalningssystem och det system vi använder oss av för kontant utbetalning till bankkonto.
Du kan välja om du vill få ersättningen i form av en Värdekod att använda i Länstrafiken Kronobergs app eller Mitt konto.
Om du vill få pengar tillbaka så görs det via utbetalningssystemet SUS.
Länstrafiken Kronoberg ersätter inga följdkostnader som kan uppstå vid en försening. Detta innebär att du inte kan få ersättning för till exempel missade evenemangsbesök, missad anställningsintervju eller förlorad arbetsinkomst.
Vi ersätter inte heller nya biljetter till exempel för missad anslutning med flyg.
Vi handlägger ditt ärende så fort som möjligt men beroende på ärendets karaktär och omfattning kan återkoppling dröja upp till 30 dagar