Förseningsersättning

Ibland går det inte som man tänkt sig, och tåget eller bussen kan bli försenad eller inställd. Då kan du ansöka om förseningsersättning. Förseningsersättning innebär att du kan få ersättning för din resa.

När får jag förseningsersättning?

Beroende på längden på din försening betalas olika ersättning ut.

Försening 20–39 minuter

Om förseningen till din slutdestination är 20 minuter eller mer, men mindre än 40 minuter, har du rätt till följande ersättning:

  •  50 % av resans pris, vid kontant utbetalning.

Försening 40–59 minuter

Om förseningen till din slutdestination är 40 minuter eller mer, men mindre än 60 minuter, har du rätt till följande ersättning:

  • 75 % av resans pris, vid kontant utbetalning.

Försening 60 minuter eller mer

Om förseningen till din slutdestination är 60 minuter eller mer har du rätt till följande ersättning:

  •  100 % av resans pris, vid kontant utbetalning.

Observera att andra resevillkor gäller när du reser med en Resplus-biljett.

Har du köpt din biljett hos oss?

Har du köpt din biljett av Länstrafiken Kronoberg så ansöker du om förseningsersättning hos oss.

Våra försäljningskanaler:

  • Länstrafiken Kronoberg reseapp
  • Biljettautomat i Kronoberg
  • lanstrafikenkron.se/mitt konto
  • Länstrafikens kundcenter eller återförsäljare  i Kronoberg
  • Ombord på bussen
  • lanstrafikenkron.se/foretagsportalen

Du måste skicka in din ansökan senast två månader från den dagen förseningen inträffade.

Du ansöker om ersättning på länken längre ner. Vill du ha hjälp att fylla i din ansökan så kan du kontakta vårt kundcenter så hjälper vi dig.

Har du köpt din biljett hos annat länsbolag?

Har du köpt din biljett hos något annat länsbolag så ska du ansöka om förseningsersättning hos det länsbolag där du har köpt din resa.


Har du rest i Danmark?

Ansök om förseningsersättning hos det länsbolag där du köpt biljetten.
Har du köpt biljett i biljettautomat i Danmark så ansöker du hos Skånetrafiken.


Har du förköpt din biljett hos exempelvis SJ eller Öresundståg?

Då ansöker du hos det län där du började din resa, se ovan.

Har du köpt en Resplus-biljett?

Har du en Resplus-biljett så ansöker du hos Resplus, du hittar länk längre ned på sidan.

Kom-fram-garanti

När du reser med en Resplus-biljett kan du känna dig trygg med att alla trafikföretag som använder Resplus samarbetar för att lösa eventuella problem som kan uppstå under din resa. Om en anslutning inte fungerar som planerat, finns en kom-fram-garanti. Det betyder att din Resplus-biljett ombokas kostnadsfritt till nästa möjliga förbindelse, så att du kommer fram till din destination.

Det finns inte någon särskild ersättning för förseningar utöver det som regleras enligt svensk lag och EU:s passagerarförordningar. Ersättning för förseningar bedöms per delsträcka, med undantag för långa tågsträckor över 150 km. Du kan läsa mer om Resplus resevillkor på länken längre ner.

Ersättningsregler och villkor

Värdekod

Vid utbetalning med värdekod ökar ersättningen med 10 %, dock minst 25 kronor. Har du en periodbiljett värderas resans pris till enkelbiljettspriset.

Ersättningsresa med taxi

Reser du med taxi så ersätter vi dig för taxiresans pris. Högsta ersättningsbeloppet är 1 470 kronor vid kontant utbetalning. Väljer du utbetalning av ersättningen i form av värdekod ökar ersättningen med 10 %. Du måste skicka in taxameterkvitto i original. Handskrivna taxikvitton eller kontokortskvitton godkänns ej.

Ersättningsresa med bil

Reser du med bil så ersätter vi din resa enligt Skatteverkets regler för milersättning. Högsta ersättningsbeloppet är 1 470 kronor vid kontant utbetalning. Väljer du utbetalning av ersättningen i form av värdekod ökar ersättningen med 10 %.

Ersättningsresa med annan transport 

Reser du med annan transport så ersätter vi dig för din resa. Högsta ersättningsbeloppet är
1 470 kronor vid kontant utbetalning.

Tillfällen då ersättningen inte betalas

Ersättning utbetalas inte vid störning som är informerad tre (3) dygn i förväg.
Trafikinformation ges på vår hemsida under Trafikläge, och/eller via annonser och hållplatsanslag.

Vi ersätter inte följdkostnader som flygbiljetter, missade läkarbesök, förlorad arbetsinkomst eller liknande.

Ansök om förseningsersättning

Har din resa blivit försenad eller inställd? Ansök om förseningsersättning online.

frågor icon

Vanliga frågor om Förseningsersättning

Hur får jag in värdekoden med förseningsersättning i reseappen eller Mitt konto??

Du som är berättigad förseningsersättning kan få den utbetalad som en värdekod. Du får 10 % mer värde om du väljer värdekod. Värdekoden kan du använda för köp av biljetter på Mitt konto eller i en reseappen med registrerat mobilnummer. 

För att kunna använda värdekoden behöver du vara registrerad användare på Mitt konto eller ha registrerat ditt mobilnummer i reseappen.

Så gör du för att använde värdekoden på Mitt konto:

  • Logga in på Mitt konto,
  • gå in på Min profil
  • Välj Betalmedel
  • Välj Lös in värdekod.

Värdekoden kommer omvandlas till kundkassa som du kan använda för att köpa biljetter med.

Så gör du för att använde värdekoden i reseappen:

  • Öppna appen, registrera ditt mobilnummer om du inte redan har gjort det. 
  • Klicka på Mer
  • Välj Mina detaljer
  • Välj Betalmedel
  • Välj Min Kundkassa
  • Välj Använd värdekod. 

Värdekoden kommer omvandlas till kundkassa som du kan använda för att köpa biljetter med.

Jag har en pappersbiljett och/eller taxikvitto. Till vilken adress ska dessa skickas?

Har du rest med pappersbiljett och/eller söker ersättning för taxi ska dessa biljetter/kvitton skickas in i original. Posta kostnadsfritt till följande adress för att vi ska kunna behandla din ansökan. Det är viktigt att du anger ditt ärendenummer som du fick när du skrev in din ansökan

Länstrafiken Kronoberg

Svarspost

20377438

351 12 Växjö

Jag har en Resplus-biljett och blev försenad, hur gör jag då för att ansöka?

Söker du ersättning för en Resplus-biljett gör du det via följande länk: https://forseningsersattning.resplus.se/?id=255

Var hittar jag mitt biljettnummer?

Har du köpt biljett i reseappen behöver du ange biljettnummer när du skickar in din förseningsersättning.

Biljettnumret hittar du "på baksidan" av din appbiljett.

Ta fram aktuell biljett, klicka på gröna pilen på höger sida. Biljettnumret består av 24 tecken och börjar med en #.

Exempelvis # AB12 CD23 EF56 JK78 LM91 NO57

Hur betalas ersättning ut?

Du kan välja om du vill få ersättningen i form av en Värdekod att använda i Länstrafiken Kronobergs app eller Mitt konto.

Om du vill få pengar tillbaka så görs det via utbetalningssystemet SUS.

Sus är Swedbanks utbetalningssystem och det system vi använder oss av för kontant utbetalning till bankkonto.

Kan jag få ersättning för andra kostnader som uppstått på grund av förseningen?

Länstrafiken Kronoberg ersätter inga följdkostnader som kan uppstå vid en försening. Detta innebär att du inte kan få ersättning för till exempel missade evenemangsbesök, missad anställningsintervju eller förlorad arbetsinkomst.

Vi ersätter inte heller nya biljetter till exempel för missad anslutning med flyg.

Hur länge behöver jag vänta på svar i mitt förseningsersättningsärende?

Vi handlägger ditt ärende så fort som möjligt men beroende på ärendets karaktär och omfattning kan det ta upp till 30 dagar.

Hur ansöker jag om ersättning vid försening?

Har du köpt din biljett hos oss ansöker du här på vår hemsida, klicka här för att komma till ansökan.

Har du köpt din biljett hos ett annat länsbolag så ska du ansöka hos dem.

Har du börjat din resa i Danmark så ska du ansöka hos Skånetrafiken.