Sjukresor och färdtjänst

Vi erbjuder färdtjänst och sjukresor som ingår i Serviceresor. Genom Serviceresor ordnar du transport om du har svårigheter att förflytta dig på egen hand eller om du blir sjuk. 

Kontakta oss

Boka resa:

Serviceresor beställningscentral

Telephone icon 0775-77 77 00

Vardagar kl. 07-19

Helger kl. 08-18 


Lämna synpunkter:

Kundtjänst

Telephone icon 0775-77 77 50

Telefontider: Vardagar kl. 08-16

Du kan även lämna in dina synpunkter via länken nedan.


Boka återkommande resor och beställa periodkort

Återkommande resor och periodkort

Telephone icon 0470-58 33 80

Telefontider: Vardagar kl. 08-11


Boka färdtjänstresa

Riksfärdtjänst

Telephone icon 0470- 72 75 94

Telefontider: Vardagar kl. 08-11


Frågor om resor till och från vårdbesök

Sjukreseadministrationen

Telephone icon 0470-194 04

Telefontider: Vardagar kl. 08-11

Sjukresor

Sjukresa är en resa till och från läkarvård, sjukvårdande behandling eller tandläkare. Resan ska i första hand göras med buss, tåg eller egen bil. Vid medicinskt behov kan resa ske med servicebil.

Kontakta oss: 

Telephone icon 0775-77 77 00 

Telefontider:

Vardagar kl. 07-19

Helgdagar kl. 08-18

Mejla oss: 

mail ikon sjukresor@lanstrafikenkron.se

Färdtjänst

Färdtjänst är en särskilt anordnad transport för dig som har väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationer. 

Kontakta oss: 

Telephone icon 0775-77 77 00

Telefontider: 

Vardagar kl. 07-19
Helgdagar kl. 08-18

Mejla oss:

mail ikon fardtjanst@lanstrafikenkron.se

Riksfärdtjänst

Riksfärdtjänst är resor till resmål utanför det område som färdtjänst gäller för. Syftet med resan kan till exempel vara semester eller fritidsaktivitet.

Kontakta oss: 

Telephone icon 0470-72 75 94

Telefontider: 

Vardagar kl. 08-11

Mejla oss:

mail ikon fardtjanst@lanstrafikenkron.se

frågor icon

Vanliga frågor om Serviceresor

Vad gäller för resa med färdtjänstkort i kollektivtrafik?

Du som har ett färdtjänstkort betalar vanligt biljettpris på bussen. Undantag för resenärer tillhörande Växjö kommun, se nedan. Du behöver ha en biljett för din resa - en enkelbiljett eller periodbiljett (till exempel Senior 80+).

Gäller endast resor med buss.

Växjö kommun 

Du som har ett färdtjänstkort och reser i Växjö kommun betalar halva priset för enkelbiljett. Biljetten betalas med betalkort alternativt med kundkassa. Gäller endast för resor inom Växjö kommun. Resenären ska visa upp sitt färdtjänstkort, tillsammans med giltig legitimation.

Ledsagare

Du har rätt att ta med ledsagare när du visar ditt färdtjänstkort tillsammans med giltig legitimation. Hur många ledsagare du får ta med står på färdtjänstkortet. Står det inget har en (1) ledsagare rätt att följa med utan kostnad.

Resor med tåg

Regelverket för färdtjänst i kollektivtrafiken omfattar endast resor med buss. Alla resenärer behöver alltså ha en giltig biljett innan man går på tåget.

Hur reser jag med kallelse?

När du reser till ditt vårdbesök med buss visar du upp din giltiga kallelse/tidkort/besökskvitto, då reser du utan kostnad. Har du ingen giltig kallelse/tidkort/besökskvitto/besökskvitto vid resa får du köpa biljett och sedan skicka in biljett/besökskvitto till Serviceresor för att få ersättning.  Klicka här för att läsa mer om att resa med kallelse.

Hur beställer jag min resa med Linnéan?

Du beställer din resa hos Serviceresor senast kl. 16.00 vardag före resdag på tel. 0775-77 77 00. Behöver du anslutningsresa med servicebil, beställer du detta samtidigt.

Återresan från Lund och Malmö sker med samma buss. Du måste alltid beställa hemresa från Lund eller Malmö via Serviceresor tel. 0775-77 77 00.

Var bokar jag färdtjänst/riksfärdtjänst?

Din färdtjänstresa bokar du hos Serviceresor, på telefonnummer: 0775-77 77 00.

Din riksfärdtjänstresa bokar du också hos Serviceresor, men på telefonnummer 0470-72 75 94.

Vad är skillnaden mellan färdtjänst och sjukresa?

Färdtjänst kan du använda för resor till exempelvis affären, fritidsaktiviteter eller vänner.

Sjukresor används för resor till vården, exempelvis för besök hos läkare, sjuksköterska, sjukgymnast och tandläkare.

 

Hur ansöker jag om färdtjänst eller riksfärdtjänst?

Du kan ansöka digitalt på Mina ärenden som du hittar på färdtjänstsidan här på hemsidan. Om du inte kan ansöka digitalt kan du istället fylla i och skicka in en pappersblankett. Du hittar blanketten här på hemsidan.

I de flesta fall behövs även ett aktuellt medicinskt utlåtande.

När du ansöker om riksfärdtjänst behöver din ansökan komma in senast fyra veckor innan planerad resa. Om du vill resa vid eller nära julhelgen behöver ansökan komma in senast den 2 november. 

 

Vad är riksfärdtjänst?

Riksfärdtjänst avser oftast längre resor som inte kan göras med färdtjänst. Riksfärdtjänst är resor för dig som på grund av en stor och varaktig funktionsnedsättning måste resa på ett särskilt kostsamt sätt. Resorna kan exempelvis ske med kollektivtrafiken med stöd av ledsagare, bil eller specialfordon. Bedömningen av rätt till riksfärdtjänst görs inte enbart utifrån din funktionsnedsättning. Det krävs även bland annat att ändamålet är rekreation, fritidsverksamhet eller någon annan enskild angelägenhet.

Vad är färdtjänst?

Färdtjänst är en särskild kollektivtrafik för personer med funktionsnedsättning. Du reser tillsammans med andra personer, precis som i den allmänna kollektivtrafiken.

För att bli beviljad färdtjänst krävs att du har en funktionsnedsättning som medför väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand och/eller att resa med allmänna kommunikationer.

Funktionsnedsättningen behöver även ha en viss varaktighet.