Ansökan om förseningsersättning
Har du köpt din biljett hos oss ansöker du om förseningsersättning här.
Handläggningstiden är upp till 30 dagar från att vi fått din kompletta ansökan.
I vissa fall måste din ansökan kompletteras med biljetter/kvitton i original,
det får du information om då du fyller i din ansökan.
Om du inte kan använda formuläret eller vill ha hjälp att fylla i kontakta Kundcenter på 0771-76 70 76.
Vanliga frågor om förseningsersättning
Hur får jag in värdekoden med förseningsersättning i reseappen eller Mitt konto??
Du som är berättigad förseningsersättning kan få den utbetalad som en värdekod. Du får 10 % mer värde om du väljer värdekod. Värdekoden kan du använda för köp av biljetter på Mitt konto eller i en reseappen med registrerat mobilnummer.
För att kunna använda värdekoden behöver du vara registrerad användare på Mitt konto eller ha registrerat ditt mobilnummer i reseappen.
Så gör du för att använde värdekoden på Mitt konto:
- Logga in på Mitt konto,
- gå in på Min profil
- Välj Betalmedel
- Välj Lös in värdekod.
Värdekoden kommer omvandlas till kundkassa som du kan använda för att köpa biljetter med.
Så gör du för att använde värdekoden i reseappen:
- Öppna appen, registrera ditt mobilnummer om du inte redan har gjort det.
- Klicka på Mer
- Välj Mina detaljer
- Välj Betalmedel
- Välj Min Kundkassa
- Välj Använd värdekod.
Värdekoden kommer omvandlas till kundkassa som du kan använda för att köpa biljetter med.
Jag har en pappersbiljett och/eller taxikvitto. Till vilken adress ska dessa skickas?
Har du rest med pappersbiljett och/eller söker ersättning för taxi ska dessa biljetter/kvitton skickas in i original. Posta kostnadsfritt till följande adress för att vi ska kunna behandla din ansökan. Det är viktigt att du anger ditt ärendenummer som du fick när du skrev in din ansökan
Länstrafiken Kronoberg
Svarspost
20377438
351 12 Växjö
Jag har en Resplus-biljett och blev försenad, hur gör jag då för att ansöka?
Söker du ersättning för en Resplus-biljett gör du det via följande länk: https://forseningsersattning.resplus.se/?id=255
Var hittar jag mitt biljettnummer?
Har du köpt biljett i reseappen behöver du ange biljettnummer när du skickar in din förseningsersättning.
Biljettnumret hittar du "på baksidan" av din appbiljett.
Ta fram aktuell biljett, klicka på gröna pilen på höger sida. Biljettnumret består av 24 tecken och börjar med en #.
Exempelvis # AB12 CD23 EF56 JK78 LM91 NO57
Hur betalas ersättning ut?
Du kan välja om du vill få ersättningen i form av en Värdekod att använda i Länstrafiken Kronobergs app eller Mitt konto.
Om du vill få pengar tillbaka så görs det via utbetalningssystemet SUS.
Sus är Swedbanks utbetalningssystem och det system vi använder oss av för kontant utbetalning till bankkonto.
Kan jag få ersättning för andra kostnader som uppstått på grund av förseningen?
Länstrafiken Kronoberg ersätter inga följdkostnader som kan uppstå vid en försening. Detta innebär att du inte kan få ersättning för till exempel missade evenemangsbesök, missad anställningsintervju eller förlorad arbetsinkomst.
Vi ersätter inte heller nya biljetter till exempel för missad anslutning med flyg.
Hur länge behöver jag vänta på svar i mitt förseningsersättningsärende?
Vi handlägger ditt ärende så fort som möjligt men beroende på ärendets karaktär och omfattning kan det ta upp till 30 dagar.