Utrustningen i bussen består av: förarskärm, validator, betalkortsterminal och skrivare.
Kontrollera alltid att bussens utrustning fungerar när du startar ditt pass.
Förarskärmen innehåller flera olika appar. De appar som du använder är följande:
Här ”blippar” resenären sitt färdbevis från reseappen, resekortet eller pappersbiljett.
Skriver ut biljetter, inspektionskvitton och passavslut.
Här sker betalkortstransaktion.
På förarskärmen finns fyra stycken appar. Du som förare använder tre av dem:
Du kan öka och minska ljusstrykan genom att trycka flera gånger på solsymbolen (på höger sida, andra symbolen uppifrån).
Du kan också välja om skärmen kan visas med ljus eller mörk bakgrund. Tryck på cirkelsymbolen (höger sida, andra symbolen nerifrån) för att växla mellan de olika alternativen.
I appen förarpresentation ser du ditt omlopp. När du startar ditt arbetspass ska du alltid välja det omlopp du ska köra.
Skriv in det omlopp du ska köra genom att trycka på skärmen. Välj Bekräfta.
Nästa tur i tid är gråmarkerad, välj den eller annan tur, tryck Bekräfta. Valt omloppsnummer och linje visas upp till höger.
Om du trycker Acceptera skyltas bussen upp direkt med valt omlopp. Väljer du att inte trycka acceptera, skyltas bussen automatiskt 10 minuter före avgångstid.
Behöver du flytta fram eller bak en hållplats. Gör så här:
När du byter omlopp väljer du att trycka på omloppet uppe till höger i bild. Därefter får du upp omloppsrutan där du kan skriva in vilket omlopp du ska ha eller om bussen ska skyltas om till "Snart i tjänst".
I appen säljer du biljetter, laddar kundkassa, inspekterar biljetter och resekort.
När du startar ditt arbetspass loggar du in i appen Buss sälj.
Så här loggar du in i appen:
Huvudmenyn visas när du trycker på meny-ikonen nere till höger/vänster på skärmen. Huvudmenyn har sex alternativ som du kan välja:
Biljettförsäljningsvyn är indelad i flera områden som: skanna resekort, biljettval, välja från och till destination, välja biljettkategori och välja betalmedel.
I reseplaneraren kan du söka resor inom Kronobergs län och grannlänen.
I reseplaneraren kan du även se kommande hållplatser på din tur för att snabbt kunna erbjuda kunden en biljett.
Enkelbiljetter kan köpas ombord. Kunden kan betala med kundkassa eller betalkort.
Det är biljettens aztec-kod som är överst på biljetten som ska hållas mot validatorn.
Periodbiljetter kan köpas ombord på regionbuss. Biljetten måste läggas på ett resekort. Försäljningen av periodbiljetter kan ske genom kundkassa eller betalkort. Vi erbjuder flera olika periodbiljetter: 30-dagarsbiljett, Flex 10/30, 365-dagarsbiljett och Fritidsbiljett.
För att sälja en periodbiljett gör så här:
OBS! Resenären ska blippa sitt resekort i validatorn när periodbiljetten är aktiverad.
För att kontrollera en periodbiljett gör du följande:
Kunden kan ha enkel- och periodbiljetter på sitt resekort som inte är aktiverade men betalda. För att aktivera kundens biljett:
Det går att sälja biljetter även i offlineläge. Enkelbiljetter som säljs kommer sakna azteckod. Biljetten är giltig men kan ej valideras.
Du som bussförare har möjlighet att göra ett återköp av sålda biljetter inom fyra minuter. Gör följande för ett återköp:
Om en kund vill se vilka biljetter resekortet innehåller eller beloppet på kundkassan kan du göra så här:
När ditt arbetspass är slut loggar du ut ur appen Buss sälj. Gör så här:
Skulle det uppstå problem med att skriva ut kvitto, om till exempel skrivarens papper är slut, välj Försök igen.
Tips! Du kan låsa skärmen om du behöver lämna förarplatsen en stund.
Tryck på menyknappen, och sedan Lås skärm. Sen när du är tillbaka trycker du på Lås upp.
Biljetter som har en azteckod (se nedan) och resekort kan blippas i validatorn.
När biljetten blippas lyser samtliga lampor och ett blippljud hörs från validatorn:
Överst på förarskärmen ser du information om vilken biljett kunden blippat i validatorn. I stadstrafik behöver du trycka pilen uppe till höger för att se senaste sålda biljetter. Senaste biljett ligger längst till vänster. Du kan skrolla i listan för att se biljetterna.
Om biljettmaskinen är ur funktion:
Kontrollera att alla enheter är påslagna och är korrekt anslutna.
Om biljettsystemet inte har kontakt med betalkortsterminalen starta om betalkortsterminalen genom att hålla inne #+gul knapp.
Kontrollera att skrivaren är påslagen och att papper finns.
Förvarnar om att pappret håller på att ta slut.
Kontrollera att det finns papper i skrivaren och att det är korrekt isatt.
Omlopp är inte valt. Gå in i förarpresentation och välj rätt omlopp.
Välj linje och tur manuellt enligt följande:
Om inte något av ovan steg hjälper, felanmäl omgående till trafikledningen.