Integritetspolicy upprättad i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR)

For information in english, please scroll down.

Integritetspolicyn publicerades 2018-05-23, senaste uppdaterad 2024-10-23

  1. Bakgrund
  2. Definitioner
  3. Sammanställning över Behandlingen av dina Personuppgifter
  4. Varför Behandlar vi dina Personuppgifter?
  5. Vilka Personuppgifter Behandlas och enligt vilken laglig grund?
    1. Appen
    2. Marknadsföring
    3. Mitt konto
    4. Företagsportalen
    5. Vid kundtjänst och service
    6. För att efterleva lagkrav
  6. Barns Personuppgifter
  7. Sociala plattformar
  8. Hur länge sparas dina Personuppgifter?
  9. Dina rättigheter
  10. Samtycke till Behandling av Personuppgifter
  11. Till vilka överför vi dina Personuppgifter?
  12. Hur skyddar vi dina Personuppgifter?
  13. Cookies
  14. Tillsyn och efterlevnad
  15. Tredjepartsvillkor
  16. Ändring av Integritetspolicyn
  17. Hur kommer du i kontakt med oss?

1. Bakgrund

Vi värnar om din integritet. Denna policy (”Integritetspolicy”) har utformats för att medvetandegöra dig om att Region Kronoberg där Länstrafiken Kronoberg är en förvaltning (”Länstrafiken”, ”vi”, ”oss”) behandlar dina personuppgifter på ett lagligt, ändamålsenligt och säkert sätt.

Integritetspolicyn beskriver när, hur och varför vi samlar in, använder, lämnar ut och lagrar personuppgifter samt vilka rättigheter du har enligt bestämmelserna i EU:s dataskyddsförordning (EU) 2016/679 med tillhörande genomförandeförfattningar och kompletterande författningar om dataskydd (”Dataskyddsreglerna”).

Integritetspolicyn gäller: 

Region Kronoberg, org. nr 232100-0065, 351 88 Växjö, där Länstrafiken är en förvaltning, är personuppgiftsansvarig för den behandling av dina personuppgifter som sker i enlighet med denna Integritetspolicy.

2. Definitioner

I denna Integritetspolicy avser begreppet ”personuppgift” information som kan hänföras till en identifierad eller en identifierbar fysisk person, t.ex. namn, adress, personnummer, e-postadress, telefonnummer och IP-adress (”Personuppgifter”).

I denna Integritetspolicy beskriver vi hur vi behandlar dina Personuppgifter. Med begreppet ”behandling” avses exempelvis att vi registrerar, lagrar, skickar och på andra sätt använder dina Personuppgifter på det sätt som beskrivs i denna Integritetspolicy (”Behandling”).

3. Sammanställning över Behandlingen av dina Personuppgifter

Nedan följer en sammanställning över den Behandling av Personuppgifter vi utför. Vi beskriver även Behandlingen utförligt i punkt 4, 5 och 8 i denna Integritetspolicy.

Ändamål: För att kunna tillhandahålla försäljning och leverans av tjänster i Appen.
Kategorier av personuppgifter: Betalningsuppgifter. Telefonnummer. Telefonnummer till vän. IP-adress. E-postadress.
Laglig grund: Fullgörande av avtal. Allmänt intresse.
Lagringstid: Personuppgifter gallras vid avregistrering

Ändamål: För att kunna marknadsföra Länstrafikens tjänster och erbjuda dig rabatter, erbjudanden och utskick av nyhetsbrev.
Kategorier av personuppgifter: Betalningsuppgifter. Telefonnummer. Personnummer. IP-adress. E-postadress. Postadress.
Laglig grund: Allmänt intresse
Lagringstid: Så länge du inte aktivt har emotsatt dig marknadsföring eller återkallat ditt samtycke.

Ändamål: För att administrera ditt konto på Mitt konto samt för att tillhandahålla försäljning och leverans av tjänster
Kategorier av personuppgifter: För- och efternamn, E-postadress, Adress, Mobilnummer, Mobilnummer till vän, Kortnummer (resekort), Lösenord, Order- och köphistorik, IP-adress och information om din användning av Webbplatsen. Laglig grund: Fullgörande av avtal.
Lagringstid: Resehistorik lagras i 60 dagar övriga uppgifter lagras så länge du har ett konto på Mitt konto.

Ändamål: För att administrera ditt konto på Företagsportalen samt för att tillhandahålla försäljning och leverans av tjänster.
Kategorier av personuppgifter: För- och efternamn, E-postadress, faktura- och leveransadress, Kortnummer, Lösenord, IP-adress och information om din användning av Webbplatsen.
Laglig grund: Fullgörande av avtal.
Lagringstid: Resehistorik lagras i 60 dagar övriga uppgifter lagras så länge du har ett konto på Företagsportalen.

Ändamål: För att tillhandahålla kundtjänst och service.
Kategorier av personuppgifter: För- och efternamn, E-postadress, Telefonnummer, Personnummer, Kundnummer, Användarid, Biljettnummer, Ordernummer, Kontonummer, Uppgifter om eventuellt köp och/eller klagomål, Korrespondens, IP-adress.
Laglig grund: Fullgörande av avtal, allmänt intresse
Lagringstid: Beroende på vad ärendet gäller, 6 mån-36 månader efter att ditt ärende är avslutat.

Ändamål: För att efterleva lagkrav, såsom Lag (1997:614) om kommunal redovisning eller Arkivlagen (1990:782)
Kategorier av personuppgifter: För- och efternamn, Personnummer, Telefonnummer, Betalningshistorik, E-postadress, Korrespondens, Uppgifter om köp och eventuellt klagomål.
Laglig grund: Rättslig förpliktelse.
Lagringstid: Så länge vi är skyldiga att spara uppgifterna enligt lag.

4. Varför Behandlar vi dina Personuppgifter?

Länstrafiken Behandlar dina Personuppgifter för olika ändamål. Huvudsakligen sker Behandlingen i syfte att:

För dig som har ett konto på Mitt konto, Appen eller Företagsportalen, Behandlar Länstrafiken, utöver vad som angivits ovan, dina Personuppgifter även i syfte att:

Vi Behandlar endast de Personuppgifter som är nödvändiga för de ändamål som beskrivs i denna Integritetspolicy. Vilka Personuppgifter vi samlar in om dig beror bland annat på vilken eller vilka av våra tjänster vi tillhandahåller till dig eller det företag du arbetar på eller på uppdrag av.

Utöver de Personuppgifter du själv lämnar till oss, eller som vi samlar in vid tillhandahållandet av våra tjänster, kan vi också komma att samla in Personuppgifter från tredje part. Dessa tredje parter varierar från tid till annan men inkluderar bland annat leverantörer av adressuppgifter från offentliga register för att vara säkra på att vi har rätt adressuppgifter.

När du blir ombedd att lämna Personuppgifter till oss, t.ex. vid köp av en tjänst, kan du välja att inte göra detta. För det fall du väljer att inte ange uppgifter som är nödvändiga för att få tillgång till en viss tjänst, kan det leda till att vi inte kan tillhandahålla våra tjänster till dig. Du kan dock alltid använda Appen anonymt. Detta dock med begränsad funktionalitet.

5. Vilka Personuppgifter Behandlas och enligt vilken laglig grund?

Nedan angivna personuppgifter Behandlas av oss, för ändamål som framgår av punkt 4 ovan.

5.1 Appen

De Personuppgifter vi Behandlar i Appen är:

Behandlingen av Personuppgifter är nödvändig för att Länstrafiken ska kunna tillhandahålla försäljning och leverans av tjänster och därmed fullgöra avtalet med dig, samt med stöd av allmänt intresse av att kunna administrera Appen och förbättra användarupplevelsen vid användning av Appen. Detta då Länstrafikens uppgift är att tillhandahålla kollektivtrafik till allmänheten på ett tillfredställande sätt.

5.2 Marknadsföring

De Personuppgifter vi Behandlar för att marknadsföra våra tjänster till dig eller det företag du arbetar för eller på uppdrag av är:

I samband med registrering av konto på Mitt konto eller i appen samtycker du till utskick av nyhetsbrev och kampanjer via e-post och/eller SMS. Är du företagskund väljer du om du önskar erhålla nyhetsbrev i samband med registrering i Företagsportalen. Du kan också hantera dina samtycken genom att logga in på Mitt konto eller i Företagsportalen. Nyhetsbreven består av information samt erbjudanden som vi bedömer att du kan vara intresserad av och som är förmånliga för dig. 

Du har alltid rätt att kontakta oss om du inte önskar motta marknadsföring. Du kan avanmäla dig genom att följa länken i utskicken eller genom att logga in på ditt användarkonto på Mitt konto och/eller Företagsportalen och ange att du inte längre önskar motta nyhetsbrev eller liknande marknadsföring via e-post/SMS.

Denna Behandling baserar vi på att du givit oss ditt samtycke till att Behandla dina Personuppgifter för detta specifika ändamål. 

Vi kan också komma att skicka direktmarknadsföring med information, erbjudanden och kampanjer via brev till dem som inte har ett registrerat konto på Mitt konto eller Företagsportalen. Denna Behandling av dina Personuppgifter görs med stöd i den lagliga grunden om allmänt intresse, detta då Länstrafiken har en lagstadgad skyldighet att tillhandahålla kollektivtrafik och tillse att information om kollektivtrafiken och dess användning når ut till allmänheten.

5.3 Mitt konto

De Personuppgifter vi Behandlar då du skapar konto och/eller vid genomförandet av ett köp eller beställning på Mitt konto är:

Behandlingen av Personuppgifterna är nödvändig för att Länstrafiken ska kunna tillhandahålla försäljning och leverans av tjänster samt för att administrera ditt konto på Mitt konto och därmed fullgöra avtalet med dig.

Du kan alltid själv kontrollera vilka uppgifter du har lämnat genom menyvalet ”Mitt konto” på Mitt konto.

5.4 Företagsportalen

De Personuppgifter vi Behandlar då du skapar konto på Företagsportalen är:

Behandlingen av Personuppgifterna är nödvändig för att Länstrafiken ska kunna tillhandahålla försäljning och leverans av tjänster samt för att administrera ditt konto på Företagsportalen och därmed fullgöra avtalet med dig eller det företag du arbetar på eller på uppdrag av.

Du kan alltid själv kontrollera vilka uppgifter du har lämnat genom menyvalet ”Företagets konto” på Mina Sidor.

5.5 Vid kundtjänst och service

De Personuppgifter vi Behandlar då du kommunicerar med oss är:

Behandlingen av Personuppgifterna är nödvändig för att Länstrafiken ska kunna tillhandahålla en god service och god kundvård via vår kundtjänst och för att kunna utreda eventuella klagomål, omboka resor, möjliggöra återköp, återbetalningar och ersätta förlorat resekort och därmed fullfölja avtalet med dig. Om du inte har något avtal med oss baserar vi vår Behandling av dina Personuppgifter på den lagliga grunden om allmänt intresse av att tillhandahålla information och kundservice till de som nyttjar den allmänna kollektivtrafiken.

5.6 För att efterleva lagkrav

Vissa av de Personuppgifter som Länstrafiken samlar in Behandlas för att kunna uppfylla rättsliga förpliktelser enligt tillämplig lag, domar eller myndighetsbeslut. Sådana krav kan till exempel avse krav som följer av Lag (1997:614) om kommunal redovisning, Arkivlagen (1990:782) och Arkivförordningen (1991:446). Personuppgifter som Behandlas för att Länstrafiken ska kunna uppfylla sina rättsliga förpliktelser är normalt sett:

6. Barns Personuppgifter

Länstrafiken samlar inte avsiktligt in Personuppgifter från barn under 16 år om inte denna Behandling föregåtts av vårdnadshavarens godkännande. Om vi upptäcker att ett barn under 16 år har givit oss Personuppgifter utan vårdnadshavarens godkännande, raderar vi omedelbart dessa. Om du blir medveten om att ett barn har tillhandahållit sina Personuppgifter till oss utan samtycke från vårdnadshavare, vänligen kontakta oss så att vi kan vidta nödvändiga åtgärder.

7. Sociala plattformar

Länstrafiken använder sig av Facebook, Instagram och Twitter som kanaler för att komma i kontakt med våra kunder samt marknadsföra och informera om våra tjänster. I samband med detta är Länstrafiken personuppgiftsansvarig för publiceringar och information som innehåller Personuppgifter och som görs på de sociala plattformarna av dig som användare i form av exempelvis kommentarer, bilder och filmklipp. Länstrafiken tillåter inte att kränkande innehåll publiceras på våra sociala plattformar. Vi omber våra användare att rapportera opassande innehåll till oss så att vi kan tillse att sådant innehåll inte förekommer. Länstrafiken kan således även utifrån vad vi bedömer som nödvändigt komma att ta bort innehåll på de sociala plattformarna.

8. Hur länge sparas dina Personuppgifter?

Dina Personuppgifter sparas endast så länge som det finns behov av att spara dem för att fullgöra de ändamål som Personuppgifterna samlades in för i enlighet med denna Integritetspolicy. Vi Behandlar dina Personuppgifter så länge som det behövs för att vi ska kunna fullgöra vårt åtagande, dvs. tillhandahålla tjänster till dig, din arbetsgivare eller det företag du arbetar på uppdrag av, fakturera för tjänsterna, omboka och återbetala resor, hantera klagomål eller utövande av ångerrätt och reklamation m.m.

Om du har registrerat dig på Mina Sidor och Företagsportalen Behandlar Länstrafiken Personuppgifterna fram till dess att du avregistrerar ditt konto eller annars, begär att vi ska radera vissa Personuppgifter. Begäran om att du önskar helt avregistreras från Mina Sidor kan göras skriftligen till oss eller genom besök på vårt Kundcenter.

Om du har laddat ner vår App, Behandlar Länstrafiken Personuppgifterna fram till dess att du raderar Appen.

Personuppgifter som lämnas till oss när vi tillhandahåller service, support och kundtjänst Behandlas under varierande tid, beroende på vad ärendet gäller. Personuppgifterna lagras under mellan 6-36 månader efter att ditt ärende hos oss är avslutat.

Om du har lämnat ditt samtycke till att erhålla nyhetsbrev i samband med registrering av konto på Mina Sidor eller Företagsportalen, Behandlar Länstrafiken dina Personuppgifter för det ändamålet fram till dess att du antingen återkallar ditt samtycke eller avregistrerar ditt konto på Mina Sidor eller Företagsportalen. Samtycket återkallar du genom att (i) kontakta oss och skriftligt invända mot Behandlingen eller (ii) följa länken i utskicken eller via ditt användarkonto på Mina Sidor och/eller Företagsportalen kan du ange att du inte längre önskar motta nyhetsbrev.

Personuppgifter för övriga marknadsföringsändamål sparas så länge som du inte aktivt har emotsatt dig Behandlingen. Om du inte önskar att vi sparar Personuppgifter för marknadsföringsändamål är du välkommen att kontakta oss och skriftligt invända mot detta.

För att möjliggöra för Länstrafiken att uppfylla de rättsliga förpliktelser som följer av tillämplig lag eller för att kunna bevaka våra rättsliga intressen kan vi komma att spara Personuppgifterna under en längre tid. Personuppgifterna sparas dock aldrig längre än vad som är nödvändigt eller lagstadgat för respektive syfte.

9. Dina rättigheter

Du har rätt att få information om den Behandling av dina Personuppgifter vi utför. Nedan följer en sammanställning av de rättigheter som du kan göra gällande genom att kontakta oss. Kontaktinformation till oss hittar du i slutet av denna Integritetspolicy.

Rätt till tillgång

Du har rätt att kostnadsfritt begära information om den Behandling som vi genomför avseende dina Personuppgifter. Du har även rätt att få en kopia av de Personuppgifter vi Behandlar om dig. Denna begäran ska inges skriftligen till oss med förtydligande om vilken information du önskar ta del av. Vi kommer att besvara din förfrågan utan onödigt dröjsmål. Om vi inte kan uppfylla dina önskemål om tillgång till de uppgifter din begäran avser, lämnar vi en motivering till detta. Kopian av dina Personuppgifter skickas till din folkbokföringsadress såvida inte annat skriftligt överenskommits. För att säkerställa din identitet vid en förfrågan från dig kan vi komma att begära ytterligare information från dig.

Rätt till rättelse

Huvudansvaret för att de Personuppgifter vi Behandlar är korrekta åvilar Länstrafiken såsom personuppgiftsansvarig. Om du meddelar oss att de Personuppgifter som du lämnat inte längre är korrekta, kommer vi snarast att rätta, blockera eller radera sådana Personuppgifter.

Rätt till radering

Det kan finnas skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart radera samtliga av dina Personuppgifter. Dessa skyldigheter följer av tillämplig lagstiftning inom t.ex. redovisning, bokföring och arkivering. Om vissa Personuppgifter inte kan raderas på grund av tillämplig lagstiftning kommer vi att tillse att Personuppgifterna endast kan användas i syfte att uppfylla sådana legala skyldigheter och inte för några andra syften.

Rätt till begränsning

Du har rätt att begära att Länstrafiken tillfälligt ska begränsa Behandlingen av dina Personuppgifter. En sådan begränsning kan begäras i följande fall:

Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att, för det fall vi Behandlar dina Personuppgifter med ditt samtycke eller för att fullgöra avtalsförpliktelse med dig, kräva att vi tillhandahåller samtliga Personuppgifter som vi har om dig och som Behandlas på ett automatiserat sätt, i ett maskinläsbart format, vilket t.ex. kan vara en Excelfil eller en CSV-fil. Om det är tekniskt möjligt har du vidare rätt att begära att vi överför dina Personuppgifter till en annan personuppgiftsansvarig.

Rätt till invändning

Du har rätt att invända mot vår Behandling av dina Personuppgifter om Behandlingen sker med stöd av en intresseavvägning. Länstrafiken kommer i dessa fall be dig specificera vilken Behandling du invänder mot. Om du invänder mot någon Behandling kommer vi endast att fortsätta med Behandlingen av dina Personuppgifter om det finns berättigade skäl till Behandlingen som väger tyngre än dina intressen.  

10. Samtycke till Behandling av Personuppgifter

Har du efterfrågat att erhålla nyhetsbrev eller liknande marknadsföring baserar vi Behandlingen av dina kontaktuppgifter på ditt samtycke. Du bestämmer själv om du vill ge ditt samtycke till den avsedda Behandlingen och när du vill återkalla ditt samtycke till sådan Behandling. Om du önskar återkalla ditt samtycke till sådan Behandling följer du länken i utskicket eller via ditt användarkonto på Mitt konto och/eller Företagsportalen, kan du ange att du inte längre önskar motta nyhetsbrev.

11. Till vilka överför vi dina Personuppgifter?

För att tillhandahålla vissa av våra tjänster anlitar vi utvalda tredje parter. Det medför att vi delar en del av de Personuppgifter som vi samlat in om dig med dessa, t.ex. till Länstrafikens samarbetspartners samt leverantörer av kort- och kommunikationstjänster och andra som tillhandahåller tjänster till Länstrafiken. Länstrafiken vidtar i samband med sådan delning eller överföring av dina Personuppgifter tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att dina Personuppgifter hanteras på ett säkert och tryggt sätt. Dessa utvalda tredje parter kommer endast att Behandla dina Personuppgifter på sätt som följer av denna Integritetspolicy och för att uppfylla något eller några av de ändamål som anges i denna Integritetspolicy. Länstrafiken ansvarar gentemot dig att dessa tredje parter Behandlar dina Personuppgifter på ett korrekt och lagligt sätt.

Länstrafiken kan komma att överföra dina Personuppgifter till land utanför EU/EES, om någon av Länstrafikens leverantörer eller samarbetspartners befinner sig där. Om Personuppgifter överförs till något land utanför EU/EES, kommer Länstrafiken vidta åtgärder för att se till att Personuppgifterna fortsätter vara skyddade och även vidta de åtgärder som krävs för att på lagligt sätt överföra Personuppgifter till länder utanför EU/EES.

Vi kommer att lämna ut dina Personuppgifter om det krävs enligt lag eller om vi, som företag, rimligen anser att utlämnandet är nödvändigt för att skydda vårt företags rättigheter och/eller för att åtlyda ett domstolsbeslut eller följa utslaget i en rättsförhandling eller rättslig process. Vi kommer dock att göra vad vi kan för att se till att dina Personuppgifter även i fortsättningen är skyddade.

Länstrafiken kommer inte såsom verksamheten bedrivs i dagsläget att sälja dina Personuppgifter till tredje part om vi inte först fått ditt godkännande. Dock kan vi, för det fall att Länstrafiken beslutar att sälja, köpa, gå samman med annat bolag eller annan organisation, eller på annat sätt omorganisera affärsverksamheten, överföra dina Personuppgifter till potentiella eller faktiska köpare och deras eventuella rådgivare

Google Maps

Google Maps används i Appen för att visa interaktiva kartor och för att ge vägbeskrivning. Google Maps är en karttjänst från Google Inc., 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, Kalifornien 94043, USA. Genom att använda Google Maps kan information om användningen av denna webbplats, inklusive din IP-adress och startadressen som anges i färdplaneringsfunktionen, överföras till Google i USA.

Enligt vår nuvarande kännedom är dessa åtminstone följande uppgifter:
• Datum och tid för sök i Appen,
• IP-adress,
• startadressen som angetts under ruttplaneringen.

Vi har inget inflytande på Googles vidare behandling och användning av uppgifterna och kan därför inte ta ansvar för detta.

Om du inte vill att Google ska samla in, bearbeta eller använda data om dig i Appen kan du inaktivera Platsfunktionen under inställningar i din mobiltelefon. I det här fallet kan du dock inte använda kartvisningen eller söka resa från ”min nuvarande position”.
Du kan läsa mer om syftet och omfattningen av datainsamlingen och vidare bearbetning och användning av data genom Google liksom dina närstående rättigheter och inställningsalternativ för att skydda din integritet i Googles integritetspolicy: http://www.google.de/intl/de/policies/privacy/ .

12. Hur skyddar vi dina Personuppgifter?

För att skydda din personliga integritet, upptäcka, förhindra och begränsa risk för hackerangrepp etc., vidtar Länstrafiken en rad tekniska och organisatoriska informationssäkerhetsåtgärder. Länstrafiken vidtar även åtgärder för att skydda dina Personuppgifter mot obehörig åtkomst, missbruk, avslöjande, förändringar och förstörelse. Länstrafiken tillser att åtkomst till dina Personuppgifter endast ges till personal som behöver det för fullgörandet av sina arbetsuppgifter samt att de iakttar konfidentialitet enligt Länstrafikens tillämpliga policys och rutiner.

13. Cookies

Vi använder oss av cookies på Webbplatsen. Du hittar mer information om hur vi behandlar cookies i vår Cookiespolicy.

14. Tillsyn och efterlevnad

Om du är missnöjd med hur dina Personuppgifter har Behandlats eller anser att dina Personuppgifter har Behandlats i strid med Dataskyddsreglerna kan du i första hand kontakta vårt dataskyddsombud. Kontaktuppgifter till vårt dataskyddsombud hittar du i slutet av denna Integritetspolicy. Du kan också lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten, för närvarande Integritetsskyddsmyndigheten. Du finner mer information om hur du kan göra detta på https://www.imy.se/

Länstrafiken utvärderar årligen denna Integritetspolicy.

15. Tredjepartsvillkor

Länstrafikens tjänster kan i vissa fall vara föremål för tredje parts villkor. Länstrafiken är inte ansvarig för sådana tredje parters användning av dina Personuppgifter då dessa är ensamt personuppgiftsansvariga och svarar för Behandlingen av dina Personuppgifter. Således är det viktigt att du beaktar och läser igenom de villkor som gäller hos tredje part, bland annat i samband med användandet av vår betalningstjänst samt tjänst för leverans av biljett som du beställt av oss där eventuellt kreditinstitut och fraktbolag behandlar dina Personuppgifter i enlighet med sina egna villkor. Detsamma gäller om det finns en länk på Webbplatsen som länkar till andra webbplatser.

16. Ändring av Integritetspolicyn

Länstrafiken förbehåller sig rätten att ändra i denna Integritetspolicy när vi bedömer att detta är nödvändigt för att uppfylla tillämplig lag. Sådana ändringar är framförallt påkallade vid eventuella lagändringar, med anledning av uttalanden från tillsynsmyndighet eller andra organ som utger yttranden med anledning av Dataskyddsreglerna. Vidare kommer denna Integritetspolicy att uppdateras när det behövs med anledning av ändringar i vår verksamhet.

Om Länstrafiken vidtar större ändringar i denna Integritetspolicy eller ändringar gällande hur vi Behandlar dina Personuppgifter, informeras du om detta innan ändringen börjar gälla.

17. Kontakta oss

Om du har frågor med anledning av denna Integritetspolicy eller gällande Behandling av dina Personuppgifter, önskar göra en begäran i enlighet med Integritetspolicyn eller om du vill anmäla överträdelse av denna Integritetspolicy med mera är du välkommen att kontakta oss.

Region Kronoberg,
Länstrafiken,
Org. nr: 232100-0065

Besöksadress:
Nygatan 20,
352 31 Växjö

Dataskyddsombud:
E-post: dataskyddsombud@kronoberg.se
Tel nr: 0470-58 80 00

Postadress:
Region Kronoberg,
Dataskyddsombud, 351 88 Växjö

Privacy Policy drawn up in accordance with the General Data Protection Regulation (GDPR)

Contents.

  1. Background
  2. Definitions
  3. Summary of the Processing of your Personal Data
  4. Why do we Process your Personal Data?
  5. What Personal Data is Processed and on what legal basis?
    1. 5.1 The App
    2. 5.2 Marketing
    3. 5.3 Mitt konto
    4. 5.4 Företagsportalen
    5. 5.5 For customer service and service
    6. 5.6 To satisfy legal requirements
  6. Children’s Personal Data
  7. Social platforms
  8. How long is your Personal Data saved?
  9. Your rights
  10. Consent to Processing of Personal Data
  11. To whom do we transfer your Personal Data?
  12. How do we protect your Personal Data?
  13. Cookies
  14. Supervision and compliance
  15. Third party terms and conditions
  16. Changes to the Privacy Policy
  17. How do you contact us?

1. Background

We care about your privacy. This policy ("Privacy Policy") has been designed to make you aware that Region Kronoberg in which Länstrafiken Kronoberg is an administration ("Länstrafiken", "we", "us") processes your personal data in a legal, appropriate and secure manner.

The Privacy Policy describes when, how and why we collect, use, disclose and store personal data as well as the rights you have under the provisions of the EU Data Protection Regulation (EU) 2016/679 with associated implementing regulations and supplementary regulations on data protection ("Data Protection Regulations"). 

The Privacy Policy applies: 

Region Kronoberg, company no. 232100-0065, 351 88 Växjö, in which Länstrafiken is an administration, is the data controller responsible for the processing of your personal data in accordance with this Privacy Policy.

2. Definitions

In this Privacy Policy, the term “personal data” means any information relating to an identified or an identifiable natural person, such as a name, address, personal ID number, email address, phone number and IP address (“Personal Data”).

In this Privacy Policy we describe how we process your Personal Data. The term “processing” means for example when we register, store, send and otherwise use your Personal Data in the manner described in this Privacy Policy (“Proccessing”).

3. Summary of the Processing of your Personal Data

There follows a summary of the Processing of Data we perform. We also describe Processing in more detail in sections 4, 5 and 8 of this Privacy Policy.

Purpose: To provide sales and delivery of services in the App.
Categories of personal data: Payment information. Phone number. Phone number of friend. IP address. Email address.
Legal basis: Fulfilment of agreement. Public interest.
Retention period: Personal data is erased upon de-registration.

Purpose: To market Länstrafiken’s services and offer you discounts, offers and the sending of newsletters.
Categories of personal data: Payment information. Phone number. Personal ID number. IP address. Email address. Postal address.
Legal basis: Public interest.
Retention period: As long as you have not actively objected to marketing or withdrawn your consent.

Purpose: To administer your account at Mitt konto and provide sales and delivery of services
Categories of personal data: First and second name, Email address, Address, Mobile number, Mobile number of friend, Card number (travelcard), Password, Order and purchasing history, IP address and information about your use of the Website. Legal basis: Fulfilment of agreement.
Retention period: Travel histories are stored for 60 days; other data is stored for as long as you have an account at Mitt konto. 

Purpose: To administer your account at Företagsportalen and provide sales and delivery of services.
Categories of personal data: First and second name, Email address, Billing and delivery address, Card number, Password, IP address and information about your use of the Website.
Legal basis: Fulfilment of agreement.
Retention period: Travel histories are stored for 60 days; other data is stored for as long as you have an account at Företagsportalen.

Purpose: To provide customer service and service.
Categories of personal data: First and second name, Email address, Phone number, Personal ID number, Customer number, User ID, Ticket number, Order number, Account number, Data about purchases and/or complaint, Correspondence, IP address.
Legal basis: Fulfilment of agreement, public interest
Retention period: Depending on the case. 6-36 months after your case is closed.

Purpose: To comply with legal requirements, such as the Municipal Accounting Act (1997:614) or the Archives Act (1990:782)
Categories of personal data: First and second name, Personal ID number, Phone number, Payment history, Email address, Correspondence, Data on purchases and any refunds.
Legal basis: Legal obligation.
Retention period: For as long as we are obliged to save the data in accordance with the law.

4. Why do we Process your Personal Data?

Länstrafiken Processes your Personal Data for different purposes. The Processing mainly takes place for the purpose of:

If you have an account at Mitt konto, on the App or at Företagsportalen, Länstrafiken, in addition to what is stated above, Processes your personal data for the purpose of:

We only Process the Personal Data that is necessary for the purposes described in the Privacy Policy. The Personal Data we collect about you depends, among other things, on which of our services we are providing you or the company you work for or on behalf of.

In addition to the Personal Data you submit to us, or that we collect when providing our services, we may also collect Personal Data from third parties. These third parties vary from time to time but include providers of address details from public records in order to be certain that we have your correct address details.

When you are asked to submit Personal Data to us, e.g. when purchasing a service, you can choose not to do so. If you choose not to provide data that is necessary to gain access to a particular service, this could mean that we will be unable to provide our services to you. However, you can use the App anonymously. But this comes with limited functionality.

There follows specific personal data Processed by us, for the purposes shown in section 4 above.

5.1 The App

The Personal Data we Process in the App are:

The processing of Personal Data is necessary for Länstrafiken to be able to provide sales and delivery of services and thereby fulfil the agreement with you, as well as on the legal basis of public interest in being able to administer the App and improve the user experience when the App used. It is Länstrafiken's task to provide the public with satisfactory public transport.

5.2 Marketing

The Personal Data we Process to market our services to you or the company you work for or on behalf of are:

When you register an account at Mitt konto or consent in the app to the sending of newsletters and promotions via email and/or text message. If you are a business customer, you can choose whether you wish to receive newsletters when registering in Företagsportalen. You can also manage your consent by logging in at Mitt konto or in Företagsportalen. The newsletters consist of information and offers that we believe you may be interested in and that are beneficial to you. 

You always have the right to contact us if you do not wish to receive marketing. You can cancel by following the link in the mailing, by logging in at your Mitt konto or Företagsportalen user account and indicate that you no longer wish to receive newsletters or similar marketing via email/text message.

This Processing is based on the fact that you have given us your consent to Process your Personal Data for this specific purpose. 

We may also send direct marketing with information, offers and promotions via post to anyone who has not registered an account at Mitt konto or Företagsportalen. This Processing of your Personal Data is supported by the legal basis of the public interest, as Länstrafiken has a statutory obligation to provide public transport and to ensure that information about public transport and its use reaches the public.

5.3 Mitt konto

The Personal Data we Process when you create an account and/or make purchases or orders at Mitt konto:

The Processing of Personal Data is necessary for Länstrafiken to provide sales and delivery of services, as well as to administer your account at Mitt Konto and thereby fulfil our agreement with you.

You can always check what data you have submitted through the menu option “Mitt konto” at Mitt konto.

5.4 Företagsportalen

The Personal Data we Process when you create an account at Företagsportalen are:

The Processing of Personal Data is necessary for Länstrafiken to provide sales and delivery of services, as well as to administer your account at Företagsportalen and thereby fulfil the agreement with you or the company you work for or on behalf of.

You can always check what data you have submitted through the menu option “Företagets konto” at Mitt konto.

5.5 For customer service and service

The Personal Data we Process when you communicate with us are:

The Processing of the Personal Data is necessary for Länstrafiken to be able to provide good service and good customer care via our customer service and to be able to investigate any complaints, rebook journeys, enable repurchases, make refunds and replace lost travelcards and thereby fulfil our agreement with you. If you do not have an agreement with us, we base our Processing of your Personal Data on the legal basis of the public interest in providing information and customer service to those who use public transport in general.

Some of the Personal Data that Länstrafiken collects are processed in order to satisfy legal obligations according to applicable law, judgements or authority decisions. Such requirements may, for example, refer to the requirements that follow from the Municipal Accounting Act (1997:614), the Archives Act (1990:782) and the Archives Ordinance (1991:446). Personal Data Processed in order for Länstrafiken to satisfy its legal obligations are normally:

6. Children’s Personal Data

Länstrafiken does not intentionally collect Personal Data from children under the age of 16 unless such Processing is preceded by the approval of a guardian. If we discover that a child under the age of 16 has provided us with Personal Data without the approval of a guardian, we erase these immediately. If you become aware that a child has provided their Personal Data to us without the consent of a guardian, please contact us so we can take the necessary action.

7. Social platforms

Länstrafiken uses Facebook, Instagram and Twitter as channels to get in touch with our customers as well as to market and inform them about our services. With regard to this, Länstrafiken is the personal data controller for publications and information that contain Personal Data and that are made on the social platforms by you as a user in the form of, for example, comments, images and video clips. Länstrafiken does not permit offensive content to be published on our social platforms. We ask our users to report inappropriate content to us so that we can ensure that such content is excluded. Länstrafiken can therefore also remove content on the social platforms based on what we deem necessary.

8. How long is your Personal Data saved?

Your Personal Data is only saved as long as there is a need to save it to fulfil the purposes for which the Personal Data was collected in accordance with this Privacy Policy. We Process your Personal Data for as long as is necessary for us to be able to fulfil our commitment, i.e. provide services to you, your employer or the company you work on behalf of, invoice for services, rebook and refund journeys, handle complaints or exercise the right of withdrawal and refund, etc.

If you have registered at Mina Sidor and Företagsportalen, Länstrafiken Processes the Personal Data until you deregister your account or otherwise request that we erase certain Personal Data. The request that you wish to be completely de-registered from Mina Sidor can be made in writing to us or by visiting our Customer Center.

If you have downloaded our App, Länstrafiken Processes the Personal Data until you delete the App.

Personal Data that are provided to us when we provide service, support and customer service is processed for varying periods of time, depending on the case. The personal data is stored for between 6-36 months after your case with us has been closed.

If you have given your consent to receive newsletters when registering an account at Mina Sidor or Företagsportalen, Länstrafiken Processes your Personal Data for that purpose until you either withdraw your consent or deregister your account at Mina Sidor or Företagsportalen. You can withdraw your consent by (i) contacting us and objecting to the Processing or (ii) following the link in the mailing or, via your user account at Mina Sidor and/or Företagsportalen, you can state that you no longer wish to receive newsletters.

Personal data for other marketing purposes is saved as long as you have not actively objected to the Processing. If you do not wish us to save Personal Data for marketing purposes, you are welcome to contact us and object to this in writing.

To enable Länstrafiken to fulfil the legal obligations required by applicable law or to be able to monitor our legal interests, we may save the Personal Data for a longer period of time. However, the personal data is never saved longer than is necessary or required by law for the respective purpose.

9. Your rights

You have the right to receive information about the Processing of your Personal Data we perform. Below is a summary of the rights you can assert by contacting us. You can find our contact details at the end of this Privacy Policy.

Right to access

You have the right to request information free of charge about the Processing we carry out regarding your Personal Data. You also have the right to receive a copy of the Personal Data we Process about you. This request must be submitted to us in writing with clarification of what information you wish to receive. We will answer your questions without due delay. If we cannot fulfil your request for access to the data referred to in your request, we will provide a justification for this. The copy of your Personal Data will be sent to your registered address, unless otherwise agreed in writing. In order to ensure your identity in the event of a request from you, we may request additional information from you.

Right to rectification

The main responsibility for ensuring that the Personal Data we Process is accurate rests with Länstrafiken as the personal data controller. If you notify us that the Personal Data you disclosed is no longer accurate, we will rectify, block or erase such Personal Data.

Right to erasure

There may be obligations that prevent us from erasing all of your Personal Data immediately. These obligations follow from applicable legislation within e.g. accounting, bookkeeping and archiving. If certain Personal Data cannot be erased due to legislation in force at the time, we will ensure that the Personal Data can only be used for the purpose of fulfilling such legal obligations and not for any other purpose.

Right to restrict

You have the right to request that Länstrafiken temporarily restricts the Processing of your Personal Data. Such a restriction can be requested in the following cases:

Right to data portability

You have the right, where we Process your Personal Data with your consent or to fulfil a contractual obligation with you, to require that we provide all of the Personal Data that we have about you and that were Processed in an automated manner, in a machine-readable format, such as an Excel file or a CSV file. If it is technically possible, you also have the right to request that we transfer your Personal Data to another personal data controller.

Right to object

You have the right to object to our Processing of your Personal Data if the Processing is based on a balancing of interests. Länstrafiken will in these cases ask you to specify which Processing you object to. If you object to any Processing, we will only continue with the Processing of your Personal Data if there are legitimate reasons for the Processing that outweigh your interests.  

If you have requested to receive newsletters or similar marketing, our legal basis for the Processing of your contact details is your consent. You decide for yourself whether you wish to give your consent to the intended Processing and when you wish to withdraw your consent to such Processing. If you wish to withdraw your consent to such Processing, follow the link in the mailing or, via your user account at My konto and/or Företagsportalen, you can indicate that you no longer wish to receive newsletters.

11. To whom do we transfer your Personal Data?

To provide some of our services, we engage selected third parties. This means that we share some of the Personal Data we have collected about you with them, e.g. to Länstrafiken's partners as well as providers of card and communication services and others who provide services to Länstrafiken. In connection with such sharing or transfer of your Personal Data, Länstrafiken takes technical and organisational measures to ensure that your Personal Data is handled in a safe and secure manner. These selected third parties will only Process your Personal Data in a manner pursuant to this Privacy Policy and to fulfil any of the purposes set out in this Privacy Policy. Länstrafiken is responsible for ensuring that these third parties Process your Personal Data correctly and legally.

Länstrafiken may transfer your Personal Data to countries outside the EU/EEA, if any of Länstrafiken's suppliers or partners are located there. If Personal Data is transferred to a country outside the EU/EEA, Länstrafiken will take measures to ensure that the Personal Data continues to be protected and will also take the necessary measures to legally transfer Personal Data to countries outside the EU/EEA.

We will disclose your Personal Data if required by law or if we, as a company, reasonably believe that disclosure is necessary to protect our company's rights and/or to comply with a court order or follow the outcome of a legal hearing or legal process. However, we will do what we can to ensure that your Personal Data continues to be protected.

Länstrafiken will not, as the business is currently conducted, sell your Personal Data to third parties unless we first receive your approval. However, in the event that Länstrafiken decides to sell, buy, merge with another company or organisation, or otherwise reorganise the business, we may transfer your Personal Data to potential or actual buyers and their possible advisors.

Google Maps

Google Maps is used in the App to show interactive maps and to provide travel directions. Google Maps is a map service from Google Inc., 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, California 94043, USA. By using Google Maps, information about the use of this website, including your IP address and starting address specified in the route planning feature, can be transmitted to Google in the USA.

To our current knowledge, these are at least the following data:
• Date and time of searches in the App,
• IP address,
• starting address indicated during route planning.

We have no influence on Google’s further processing and use of the data and cannot therefore be responsible for this.

If you do not want Google to collect, process or use data about you in the App, you can deactivate the Location function under settings in your mobile phone. In this case, however, you cannot use the map view or search for a journey from "my current location".
You can read more about the purpose and scope of data collection and further processing and use of data by Google as well as your related rights and setting options to protect your privacy in Google's privacy policy: https://policies.google.com/privacy .

12. How do we protect your Personal Data?

In order to protect your privacy, detect, prevent and limit the risk of cyber attacks, etc., Länstrafiken takes a number of technical and organisational information security measures. Länstrafiken also takes measures to protect your Personal Data against unauthorised access, misuse, disclosure, changes and destruction. Länstrafiken ensures that access to your Personal Data is only given to personnel who need it for the performance of their duties and that they observe confidentiality in accordance with Länstrafiken's applicable policies and procedures.

13. Cookies

We use cookies on the Website. You can find more information about how we handle cookies in our Cookies Policy.

14. Supervision and compliance

If you are dissatisfied with how your Personal Data has been Processed or believe that your Personal Data has been Processed in violation of the Data Protection Regulations, you can contact our data protection officer in the first instance. You can find the contact details of our data protection officer at the end of this Privacy Policy. You can also submit a complaint to the relevant supervisory authority, currently the Swedish Authority for Privacy Protection. You can find more information about how to do this at https://www.imy.se/en/

Länstrafiken evaluates this Privacy Policy on an annual basis.

15. Third party terms and conditions

Länstrafiken’s services may in some cases be subject to third party terms and conditions. Länstrafiken is not responsible for the use of your Personal Data by such third parties as they are solely responsible for personal data and are responsible for the Processing of your Personal Data. Therefore, it is important that you consider and read through the terms and conditions that apply to third parties, including in connection with the use of our payment service and ticket delivery service that you ordered from us, where possible credit institutions and shipping companies process your Personal Data in accordance with their own terms and conditions. The same applies if there is a link on the Website that links to other websites.

16. Changes to the Privacy Policy

Länstrafiken reserves the right to change this Privacy Policy when we deem it necessary in order to comply with applicable law. Such changes are primarily called for in the event of legislative changes, due to statements from supervisory authorities or other bodies that issue statements due to the Data Protection Regulations. Furthermore, this Privacy Policy will be updated when necessary due to changes in our business.

If Länstrafiken makes major changes to this Privacy Policy or changes to how we process your Personal Data, you will be informed of this before the change takes effect.

17. How do you contact us?

If you have any questions about this Privacy Policy or applicable Processing of your Personal Data, wish to make a request in accordance with the Privacy Policy or if you wish to report a violation of this Privacy Policy, etc. you are welcome to contact us.

Region Kronoberg,
Länstrafiken,
Company no.: 232100-0065

Visiting address:
Nygatan 20,
SE-352 31 Växjö,

Sweden

Data Protection Officer:
Email: dataskyddsombud@kronoberg.se
Tel no.: +46 (0)470-58 80 00

Postal address:
Region Kronoberg,
Dataskyddsombud, 

SE-351 88 Växjö,

Sweden