Allmänna villkor för Länstrafiken Kronoberg

For information in english, please scroll down.

Länstrafiken Kronobergs användarvillkor version 2024:2 uppdaterades 2024-08-01.
Region Kronoberg (org nr 232100-0065) under vilken Länstrafiken Kronoberg är en förvaltning, utgör avtalspart gentemot resenär.

  1. Villkorens tillämplighet
  2. Användarkonto
  3. Tillgänglighet och spärr av tjänst
  4. Överlåtelse
  5. Personuppgifter och cookies
  6. Ändringar av villkor
  7. Avtalstid och uppsägning
  8. Länstrafiken Kronobergs ansvar och ansvarsbegränsningar
  9. Motstridiga villkor
  10. Tvist
  11. Kontaktuppgifter

1. Villkorens tillämplighet

Dessa villkor avser tjänster kopplade till Länstrafiken Kronobergs reseapp. För att få tillgång till förmåner som nämns nedan krävs registrering av användarkonto, vilket även inkluderar tjänsten Mitt konto. 

Oavsett om biljett för resa köps i Länstrafiken Kronobergs reseapp, eller annan försäljningskanal som tillhandahålls av länstrafiken, gäller regelverket som beskrivs i ”Resevillkor för kollektivtrafiken i södra Sverige”, se: www.lanstrafikenkron.se/resevillkor

2. Användarkonto

Ett användarkonto skapas genom att registrera sig i Länstrafiken Kronobergs reseapp eller på Mitt konto varvid förmåner erhålls. Med förmånerna avses de funktioner i Länstrafiken Kronobergs reseapp och Mitt konto som tillgängliggörs för den som har ett användarkonto.

Förmånerna tillhandahålls via webbplatsen lanstrafikenkron.se och genom mobila applikationer för iOS och Android som kan laddas ner från olika programvarubutiker. Villkoren är tillämpliga oavsett från vilken plattform tjänsterna tillhandahålls. 

Förmånerna tillhandahålls kostnadsfritt för dig i sitt standardutförande. 

Avtal får inte ingås av personer under 18 år utan målsmans godkännande. Ett sådant godkännande kan lämnas genom att målsman kopplar Länstrafiken Kronobergs reseapp och/eller Mitt Konto till ett betalkort eller Swish och i samband med registrering av betalsätt ger sitt godkännande för de köp som genomförs för den som är minderårig. Användarkonto får endast användas av den som är 13 år eller äldre.

Användaren ansvarar för eventuella trafikavgifter som teleoperatören tar ut för skickande eller mottagande av data och/eller meddelanden vid registrering samt vid användande. 

2.1 Förmåner kopplade till användarkontot i sitt standardutförande

• Aktiverade periodbiljetter kan lånas ut via reseappen. Utlåningen gäller från utlånings-tillfället till klockan 04:00, då biljetten automatiskt återgår till den ursprunglige ägaren. Mottagaren av biljetten måste vara registrerad (mobilnummer), och antalet mottagare är begränsade till fem. 

• Samtliga oaktiverade biljetter går att överlåta en gång, detsamma gäller aktiverade periodbiljetter. Aktiverade enkelbiljetter går inte att överlåta. 

En överlåtelse innebär att rätten att resa med biljetten är hos den som mottagit biljetten. En överlåtelse är oåterkallelig.

• Via Mitt konto har kund möjlighet att flytta inaktiva och aktiva biljetter mellan biljettbärare som är anslutna till användarkontot. Det är möjligt att flytta en biljett vid ett tillfälle, därefter upphör möjligheten att flytta biljetten.

• En registrerad kund omfattas av länstrafikens tappa bort-garanti, vilket innebär att en biljett inte går förlorad vid förlust av mobiltelefon eller resekort.

3. Tillgänglighet och spärr av tjänst

Tjänsterna är normalt tillgängliga dygnet runt alla dagar i veckan. Trots att Länstrafiken Kronoberg strävar efter att tillhandahålla resenären tjänsterna utan teknisk störning, kan Länstrafiken Kronoberg inte garantera att tjänsterna alltid kommer att vara fullt tillgängliga eller fungera felfritt. Tjänsterna kan från tid till annan vara helt eller delvis otillgängliga för resenären. Om Länstrafiken Kronoberg avser att utföra planerade avbrott i tjänsterna med anledning av uppdateringar, förbättringar, underhåll eller likande åtgärder kommer Länstrafiken Kronoberg om möjligt att informera resenären om det planerade avbrottet eller störningen som detta föranleder.

Länstrafiken Kronoberg förbehåller sig även rätten att helt eller delvis och utan föregående meddelande, spärra tjänsterna för sådan resenär som Länstrafiken Kronoberg misstänker eller har bekräftat utför åtgärder enligt nedan:

Länstrafiken Kronoberg har också rätt att spärra tjänsterna för användare utifrån teknisk säkerhetsmässig grund eller annan grund om Länstrafiken Kronoberg bedömer att det bör ske för att skydda Länstrafiken Kronobergs, tredje person eller andra parters intressen.

4. Överlåtelse

Länstrafiken Kronoberg har rätt att, utan föregående samtycke från användare, överlåta sina rättigheter och skyldigheter till annan part enligt användarvillkoren.

5. Personuppgifter och cookies

I samband med att Länstrafiken Kronoberg tillhandahåller biljetter och biljettsystem är det nödvändigt för Länstrafiken Kronoberg att samla in och behandla vissa personuppgifter.

Region Kronoberg är personuppgiftsansvarig för behandling av de personuppgifter som den som användare lämnar till Länstrafiken Kronoberg exempelvis i samband med registrering av konto i reseapp och Mitt Konto inom ramen för de tjänster som beskrivs i detta dokument eller i övrigt tillhandahåller via exempelvis platstjänster.

Mer information om hur Länstrafiken Kronoberg (Region Kronoberg) behandlar personuppgifter finns i länstrafikens integritetspolicy som finns att läsa och godkänna genom länstrafikens reseapp eller på www.lanstrafikenkron.se/integritetspolicy.

6. Ändringar av Villkor

Länstrafiken Kronoberg förbehåller sig rätten att ensidigt och när som helst göra förändringar och tillägg i dessa användarvillkor och tjänster. Sådan ändring som avses i denna punkt godkänns av användaren i samband med nästa inloggning till någon av tjänsterna. För det fall godkännande inte ges upphör användarens rätt att använda den aktuella tjänsten. Vid var tid gällande villkor finns publicerade på lanstrafikenkron.se samt i reseappen.

Villkorsändringar som föranleds av lag, förordning eller myndighetsbeslut kan meddelas av Länstrafiken Kronoberg med direkt ikraftträdande.

7. Avtalstid och uppsägning

Avtal som har ingåtts mellan Länstrafiken Kronoberg och användaren är giltigt under den tid en resa pågår eller tillsvidare, så länge användaren nyttjar någon av tjänsterna.

Användaren kan närsomhelst säga upp avtalet avseende nyttjande av reseappen eller Mitt Konto till omedelbart upphörande. Uppsägning sker genom att följa instruktionerna i tjänsten eller via e-post enligt punkt 11. Om användaren tar bort reseappen från sin mobila enhet, försvinner biljett/-er och annan information i denna och Länstrafiken Kronoberg ansvarar inte för förlust av sådan data.

Länstrafiken Kronoberg har rätt att omedelbart och utan skriftligt meddelande, säga upp avtalet om användaren använder tjänsten i strid med vad som stadgas i punkt 3. 

Länstrafiken Kronoberg har även rätt att säga upp avtalet enligt denna punkt för det fall användaren inte varit aktiv i någon av tjänsterna under en period om två år, förutsatt att betalning för tjänsterna inte skett för längre period.

8. Länstrafiken Kronobergs ansvar och ansvarsbegränsningar

Tjänsterna i Reseappen och på Mitt Konto tillhandahålls användaren i befintligt skick och denne är självständigt ansvarig för användandet av tjänsterna och den mobila enhet, programvara eller annan utrustning som krävs för att möjliggöra användandet av tjänsterna.

Länstrafiken Kronoberg ansvarar inte för den skada som uppkommer genom att användaren använder tjänsterna i strid med användarvillkoren eller med anledning av att användaren inte följt de särskilda villkoren som programvarubutiken uppställt.

Länstrafiken Kronoberg ger inga garantier om tjänsterna och dess innehåll eller funktion. Länstrafiken Kronoberg ansvarar inte heller under några omständigheter för tekniska problem som kan uppstå hos tredje part exempelvis i anledning av problem med internetåtkomst, tekniska problem hos betaltjänstleverantörer, tekniska problem med användarens enhet eller liknande. Länstrafiken Kronoberg friskriver sig från samtliga uttryckliga, underförstådda eller lagstadgade garantier.

Länstrafiken Kronoberg ansvarar endast för direkta skador som åsamkats användaren om Länstrafiken Kronoberg förfarit grovt vårdslöst eller med uppsåt eller att sådant ansvar följer av tvingande lagstiftning, dock ej om skadan som orsakats användaren varit utom Länstrafiken Kronobergs kontroll.

9. Motstridiga villkor

Om det skulle finnas motstridiga villkor i Länstrafiken Kronobergs användarvillkor och resevillkor i förhållande till vad som anges i övriga informationskanaler ska innehållet i användarvillkoren och resevillkoren ha tolkningsföreträde.

10. Tvist

Tvist med anledning av dessa villkor skall avgöras enligt svensk rätt och vid svensk allmän domstol. I händelse av tvist med privatperson följer Länstrafiken Kronoberg Allmänna Reklamationsnämndens (ARN:s) rekommendationer.

12. Kontaktuppgifter

Region Kronoberg
Länstrafiken
351 88 VÄXJÖ
Org. nr. 232100–0065

Kontaktuppgifter till Länstrafikens Kundcenter:
Telefon: 0771-76 70 76
E-post: kundcenter@lanstrafikenkron.se
Webbplats: www.lanstrafikenkron.se

11.1 Kontaktuppgifter till Dataskyddsombud:
Region Kronoberg
Dataskyddsombud
351 88 VÄXJÖ

Telefon: 0470-58 80 00
E-post: dataskyddsombud@kronoberg.se

 

Terms and Conditions of Use

Länstrafiken Kronoberg’s Terms and Conditions of Use, version 2024:2, were updated on xx February 2024.
Region Kronoberg (org. no. 232100-0065), under which Länstrafiken Kronoberg is an administrative body, forms a contracting party with the passenger.

  1. Applicability of the terms and conditions
  2. User account
  3. Availability and blocking of services
  4. Transfers
  5. Personal Data and cookies
  6. Change of Terms and Conditions of Use
  7. Contract period and termination
  8. Länstrafiken Kronoberg’s liabilities and limitations on liability
  9. Conflicting terms and conditions
  10. Disputes
  11. Contact details

1. Applicability of terms and conditions

These Terms and Conditions of Use apply to services relating to Länstrafiken Kronoberg’s travel app. Access to the benefits specified below requires the registration of a user account, which also includes the Mitt Konto (My Account) service. 

Irrespective of whether a ticket for travel is purchased using Länstrafiken Kronoberg’s travel app or another sales channel provided by Länstrafiken, the regulations described in ‘Resevillkor för kollektivtrafiken i södra Sverige’ (‘Terms and conditions of travel by public transport in southern Sweden’) shall apply. Please refer to: www.lanstrafikenkron.se/resevillkor

2. User account

A user account is created by registering in the Länstrafiken Kronoberg travel app or in Mitt Konto (My Account), after which the benefits will be received. ‘Benefits’ means the functions in the Länstrafiken Kronoberg travel app and Mitt Konto (My Account) that are available to those with a user account.

The benefits are provided via the lanstrafikenkron.se website and through mobile applications for iOS and Android, which can be downloaded from various software stores. The Terms and Conditions apply irrespective of the platform on which the services are provided. 

The benefits are provided to you in their standard form free of charge. 

Contracts may not be entered into by persons under the age of 18 years without the approval of a parent/guardian. Such approval may be given by the parent/guardian linking the Länstrafiken Kronoberg travel app and/or Mitt Konto (My Account) to a charge card or Swish and, at the time of registering the method of payment, giving approval for the purchases made by the person who is a minor. User accounts may be used only by persons aged 13 years or over.

The user is liable for any usage charges applied by the teleoperator for the sending or receiving of data and/or messages during registration and use. 

2.1 Benefits associated with the user account in its standard form

• Activated period tickets can be lent out via the travel app. Lending applies from the time of lending until 4.00 am, when the ticket automatically returns to the original owner. The recipient of the ticket must be registered (mobile number), and the number of recipients is limited to five. 

• All unactivated tickets may be transferred once; the same applies to activated period tickets. Activated single tickets cannot be transferred. 

When a ticket is transferred, the right to travel on that ticket is with the person who has received the ticket. Transfers are irreversible.

• Via Mitt Konto (My Account), customers have the option to move inactive and active tickets between ticketholders who are linked to the user account. A ticket may be moved once, after which the option to move the ticket expires.

• A registered customer is covered by Länstrafiken’s guarantee against loss, whereby tickets are not lost in the event of the loss of a mobile phone or travel card.

3. Availability and blocking of services

Normally, the services are available 24 hours a day, 7 days a week. Although Länstrafiken Kronoberg makes every effort to provide the services to passengers without technical disruption, Länstrafiken Kronoberg cannot guarantee that services will always be fully available, nor that they will function free of faults. From time to time, the services may be completely or partially unavailable to passengers. Where Länstrafiken Kronoberg intends to make planned interruptions to services for the purpose of performing updates, improvements, maintenance or similar measures, Länstrafiken Kronoberg will – where possible – inform passengers of the planned interruption or disruption that this will entail.

Länstrafiken Kronoberg also reserves the right to block services – in whole or in part, and without giving prior notice – to any passenger where Länstrafiken Kronoberg has suspicions or confirmation that the passenger has acted by:

  • making unauthorised use of another user’s login details;
  • allowing another person to make unauthorised use of a user’s login details;
  • using the services in contravention of the Terms and Conditions of Use, or using or intending to use the services in contravention of existing legislation (e.g. fraud, false purchases, providing false information, etc.); or
  • using the services in a manner that may be damaging to Länstrafiken Kronoberg or a third party.

Länstrafiken Kronoberg also has the right to block the services to users on the grounds of technical security, or other grounds where Länstrafiken Kronoberg considers that this should be done in order to protect the interests of Länstrafiken Kronoberg, a third party or other parties.

4. Transfers

Länstrafiken Kronoberg is entitled, without the prior consent of users, to transfer its rights and obligations to another party in respect of the Terms and Conditions of Use.

5. Personal Data and cookies

In providing tickets and a ticketing system, it is necessary for Länstrafiken Kronoberg to collect and process some personal data.

Region Kronoberg is the Personal Data Controller in charge of the personal data supplied by users to Länstrafiken Kronoberg, for example when registering an account in the travel app and Mitt Konto (My Account), and within the framework of the services described in this document or otherwise provided via, for example, location services.

More information on how Länstrafiken Kronoberg (Region Kronoberg) processes personal data can be found in Länstrafiken’s privacy policy, which can be read and approved using Länstrafiken’s travel app or at www.lanstrafikenkron.se/integritetspolicy 

6. Change of Terms and Conditions of Use

Länstrafiken Kronoberg reserves the right, unilaterally and at any time, to make changes to and add to these Terms and Conditions of Use and services. Such changes referred to in this section will be approved by users on the next occasion on which they log into any of the services. In the event of approval not being given, the user’s right to use the service in question will cease. The Terms and Conditions of Use applicable at the time are published on lanstrafikenkron.se, as well as in the travel app.

Notice of changes to the Terms and Conditions of Use resulting from legislation, regulations or rulings by the authorities may be given by Länstrafiken Kronoberg and come into immediate effect.

7. Contract period and termination

Any contract entered into between Länstrafiken Kronoberg and the user is valid for the duration of a journey or until further notice, for as long as the user makes use of any of the services.

The user may terminate the contract regarding the use of the travel app or Mitt Konto (My Account) at any time, with immediate effect. Notice of termination is given by following the instructions in the service, or by e-mail in accordance with 11. If users remove the travel app from their mobile device, any ticket(s) and other information therein will disappear and Länstrafiken Kronoberg cannot be held liable for the loss of such data.

Länstrafiken Kronoberg is entitled, immediately and without giving written notice, to terminate the contract if the user uses the service in contravention of what is stipulated in section 3. 

8. Länstrafiken Kronoberg’s liabilities and limitations on liability

The services in the travel app and Mitt Konto (My Account) are provided to the user ‘as is’, and the user is independently responsible for use of the services and for the mobile device, software or other equipment required to enable the services to be used.

Länstrafiken Kronoberg accepts no liability for any damage arising as a result of the user using the services in contravention of the Terms and Conditions of Use, or as a result of the user not having complied with the specific terms and conditions set out by the software store.

Länstrafiken Kronoberg provides no guarantees about the services or their content and function. Nor can Länstrafiken Kronoberg accept any liability under any circumstances for technical problems arising with a third party, for example problems with internet access, technical problems with a payment service provider, technical problems with the user’s device, etc. Länstrafiken Kronoberg disclaims all express, implied or statutory guarantees.

Länstrafiken Kronoberg is liable only for direct damages incurred by the user where Länstrafiken Kronoberg has acted with gross negligence or intent, or where such liability results from binding legislation, though not where the damage incurred by the user was outside Länstrafiken Kronoberg’s control.

9. Conflicting terms and conditions

Where the terms and conditions in Länstrafiken Kronoberg’s Terms and Conditions of Use and the terms and conditions of travel conflict with what is indicated in other information channels, the content of the Terms and Conditions of Use and terms and conditions of travel shall have interpretative priority.

10. Disputes

Disputes arising in respect of these Terms and Conditions of Use shall be resolved in accordance with Swedish law and in a general court. In the event of a dispute with a private individual, Länstrafiken Kronoberg follows the recommendations of the Swedish National Board for Consumer Complaints (Allmänna reklamationsnämnden, ARN).

11. Contact details

Region Kronoberg
Länstrafiken
SE-351 88 VÄXJÖ

Org. no. 232100–0065

Contact details of Länstrafiken’s Customer Centre:
Telephone: 0771-76 70 76
E-mail: kundcenter@lanstrafikenkron.se
Website: www.lanstrafikenkron.se

11.1 Contact details of Data Protection Officer:
Region Kronoberg
Dataskyddsombud (Data Protection Officer)
SE-351 88 VÄXJÖ

Telephone: 0470-58 80 00
E-mail: dataskyddsombud@kronoberg.se