Ansökan om förseningsersättning
 

För att ansöka om förseningsersättning finns det flera alternativ.

  • Förseningsersättning online finner du längre ner.
  • Förseningsersättning blankett för utskift här. 
  • Hämta blankett på vårt Kundcenter, Växjö resecentrum, eller hos våra försäljningsställen
     

Förseningsersättning via Mina sidor 

Du som är medlem på Länstrafiken Kronobergs Mina sidor och som råkat ut för en försening och är berättigad till förseningsersättning, kan få den insatt på ditt konto på Mina sidor. Du kan använda ersättningen vid köp eller laddning av Resekort. 

Så använder du din ersättning
När du loggat in på Mina sidor och valt vad du vill ladda ditt Resekort med (eller beställt ett nytt kort) kryssar du i rutan där det står ”Jag vill använda min förseningsersättning”. För att beställningen ska gå att genomföra finns det en lägstanivå för köp på 5 kr. D.v.s. om du har 200 kr i kredit och handlar för 200 kr används 195 kr av kreditbeloppet och 5 kr kvarstår till nästa köptillfälle. Det går även bra att samla flera ersättningar till ett högre värde.

 

Resa från annat län

Har du rest med reskassa eller enkelbiljett och startade din resa från ett annat län än Kronoberg?
I så fall ansöker du om förseningsersättning hos det trafikföretag där din resa startade.

Resa med Skånetrafikens periodkort eller enkelbiljett
Har du rest med Skånetrafikens periodkort eller med enkelbiljett från Skåne ska du ansöka om förseningsersättning här.


Resa i Danmark

Har du drabbats av försening i Danmark hänvisar vi dig till DSB Rejsetidsgaranti »